اقامت و خوابگاه

اقامت و خوابگاه


اقامت
در چین

راه های اخذ اقامت چین معادل با ملیت چینی نمی باشد و این کشور، افراد دو تابعیتی را به رسمیت نمی شناسد. همچنین شخص نباید درسال کمتر از سه ماه و در پنج سال کمتر از یک سال در این کشور اقامت داشته باشد به جز در موارد خاص که باید به تائید دفتر امنیت عمومی این کشور برسد. در سالیان اخیر به دلیلد رشد اقتصادی چین، مهاجرت به چین بیشتر شده است. جهت گرفتن اقامت دائم چین باید یکی از الزامات زیر را دارا باشید:(اقامت و خوابگاه) اعزام دانشجو به چین اپلای چاینا ، تحصیل در چین  اپلای چاینا

* کارشناس حرفه ای که دارای پست مهم و حساس در خصوص ترویج توسعه اقتصادی ،علمی و فن آوری در چین باشد.

* کار برجسته ای در چین انجام داده باشد.

* سرمایه گذاری مستقیم در این کشور بیش از 500000$ (دلار)

* افرادی که خانواده ای مثل پدر یا مادر یا فرزند در چین داشته باشند.

ابتدا باید درخواست اخذ اقامت چین را به اداره امنیت عمومی به همراه اسناد مربوطه ارائه داد. سازمان امنیت عمومی براساس پیش نیازها شرایط را مورد بررسی قرار داده و وزارت امنیت عمومی ظرف مدت 6 ماه پاسخ درخواست متقاضی را اعلام می کند.

مزایای کارت سبز چین

* اقامت در چین برای مدت زمان نامحدود

* می توانید بدون اخذ ویزا کشور را ترک و سپس مراجعه نماید

* به عنوان یک سند معتبر در طول اقامت در چین

مواردی که سبب ابطال اقامت از طریق تمکن مالی چین می شود:

* امنیت ملی و منافع ملی کشور چین را به خطر بیاندازید

* جرمی مرتکب شده که قاضی حکم به اخراج شخص کند

* هنگام تحویل مدارک جهت اخذ اقامت تقلبی صورت پذیرفته باشد

* اقامت در چین در کمتر مدت زمان تعیین شده

ازدواج از راه های اخذ اقامت چین

در صورتی که قصد دارید اقامت چین را از طریق ازدواج بدست بیاورید باید در نظر داشته باشید سن قانونی ازدواج در این کشور برای آقایان 22 سال و برای خانم ها 20 سال می باشد. ابتدا باید یک گواهی وضعیت که مورد تائید وزارت امور خارجه رسیده باشد تهیه کنید. برخی از ایالت ها مستلزم اسناد محضری هستند که برای تائید قبل از ارائه به وزارت امور خارجه باید به تائید دفاتر اسناد رسمی رسیده باشد. قبل از رفتن به چین باید مدارک زیر تدارک دیده شده باشد:

* گواهی مبنی بر اینکه شخص متقاضی همسر ندارد و این گواهی نشان دهنده جنسیت، تاریخ و محل تولد، ملیت، شماره شناسنامه، وضعیت تاهل (هیچ وقت ازدواج نکرده، همسرش فوت کرده، از همسرش جدا شده) این گواهی باید توسط یک وکیل رسمی تائید شود سپس مقامات رسمی دولتی آنرا تائید کنند و از

* تاریخ صدور این گواهی نباید بیشتر از سه ماه گذشته باشد.

* گواهی اشتغال و درآمد قابل قبول

پس از ورود به چین با همراه داشتن اسناد فوق و مراجعه به ناحیه محل زندگی نامزد خود و معرفی یک بیمارستان تعیین شده و پس از تایید پزشک ازدواج صورت می گیرد.

راه های اخذ اقامت چین از طریق اشتغال

افرادی که قصد اقامت در چین را از طریف یافتن کار دارند ابتدا باید قبل ار رفتن به این کشور شغل مورد نظر را پیدا کرده باشد. این طریق یکی از سخت ترین راه های اخذ اقامت چین است، چرا که باتوجه به جمعیت این کشور و بحرانهای بیکاری که در خود این کشور وجود دارد مشکلاتی نیز این روش دارد. در ابتدا کارفرما باید جهت استخدام کارگر خارجی درخواست دهد و ثابت کند که آن شغل توسط افراد داخلی پر نشده است و کارگر خارجی باید شرایط زیر را داشته باشد:

* سن بالای 18 سال

* تخصص در شغل و حرفه ای بودن

* سابقه کیفری نداشته باشد

* کارفرما مشخص شده باشد

* پاسپورت معتبر

* ویزای استخدام داشته باشد

مجوز استخدام باید توسط وزارت کار آماده شود و کارفرما وقتی می خواهد یک کارگر خارجی استخدام کند.

مدارک لازم برای اداره بازرگانی چین

پس از تکمیل فرم مدارک زیر را باید به اداره بازرگانی چین تحویل دهد:

* مدارک تحصیلی کارگر خارجی راه های اخذ اقامت چین

* نامه قصد اشتغال

* گزارش دلایل اشتغال

* مدارک کارگر خارجی

* اسناد دیگری که ممکن است نیاز باشد

مجوز استخدام تنها برای ناحیه تعیین شده معتبر بوده و هر نوع تغییری باید به اطلاع اداره امنیت عمومی و اداره اشتغال رسیده باشد. همچنین قرار داد کاری نباید بیشتر از 5 سال باشد که البته امکان تمدید آن وجود دارد در صورت تمدید باید 30 روز قبل از انقضای آن اقدام کرد.

اخذ اقامت چین از طریق استخدام در دفاتر نمایندگی

افراد خارجی که در دفاتر شرکت های خارجی فعال در چین مشغول به کار می شوند باید با ویزای نوع Z وارد چین شده و تا 30 روز فرصت دارند به به همراه داشتن مدارک زیر جهت اخذ اقامت 1 ساله اقدام کنند:

* گذرنامه و ویزا

* نسخه اصلی و کپی کارت کارمندی که توسط شرکت خارجی صادر شده است

* نسخه اصلی و کپی گواهی اشتغال

* گواهی پزشکی که در خاک چین صادر می شود

* دو قطعه عکس

راه های اخذ اقامت چین از طریق سرمایه گذاری

سرمایه گذاری در چین به دو طریق صورت می گیرد یکی اینکه شخص سرمایه گذار قصد مشارکت با یک شخص چینی را داشته باشد و حالت دیگر اینکه شخص سرمایه گذار خارجی به تنهایی قصد سرمایه گذاری در چین را داشته باشد. اگر سرمایه گذار خارجی بخواهد با مشارکت شخص چینی اقدام به سرمایه گذاری کند خود و خانواده خود را با ویزای نوع Z به چین رسانده و حداکثر تا 30 روز موظف است با در دست داشتن مدارک زیر اقدام به درخواست ویزا نماید:

* گذرنامه و ویزا

* نسخه اصلی و کپی مجوز کسب وکار صادر شده توسط اداره صنعت و بازرگانی چین

* نسخه اصلی و کپی گواهی اشتغال صادر شده توسط دفتر کار و امنیت اجتماعی پکن

 

خوابگاه های دانشجویی کشور چین

هر دانشگاه چين داراى خوابگاه هايى با امكانات بالا و تسهيلات ارزان نسبت به اجاره منزل دارند.

اتاق هاى خوابگاه براى دانشجويان خارجى بصورت تكنفره و دونفره بنا بر خواسته دانشجويان ارائه ميشود.

خوابگاه هاى پسرانه و دخترانه جداست و هر اتاق داراى يک سرويس بهداشتى و حمام جداگانه ، تخت ، كمد و ميز مطالعه جداگانه ست.

 

تسهیلات خوابگاه های دانشجویی کشور چین

تمامی دانشجویانی که به دنبال تحصیل در کشورهای خارجی هستند در قدم اول به بررسی دانشگاه مورد نظر خود و شرایط تحصیل در آن می پردازند . عوامل مختلفی در متمایز بودن یک دانشگاه موثر هستند که از مهم ترین آنها می توان به خدمات و تسهیلاتی که در اختیار دانشجویان قرار می دهند اشاره کرد . کشور چین نیز که به عنوان یکی از بهترین مقصدهای تحصیلی در جهان شناخته می شود همواره کوشیده تا با ارائه بهترین خدمات دانشجویان را از تمام نقاط دنیا به خود جذب نماید .

بهترین دانشگاه های چین مانند تمام سیستم های آموزشی دنیا به دو دسته خصوصی و دولتی تقسیم می شوند که هر کدام با توجه به شرایطشان امکانات متفاوتی را در اختیار دانشجویان قرار می دهند . شرایط سکونت در خوابگاه ها متناسب با نوع خدمات و هزینه متغیر است و طبیعتا خوابگاه های با امکانات بیشتر هزینه بالاتری را نیز شامل می شوند .

 

انواع خوابگاه های دانشجویی کشور چین

خوابگاه ها را می توان به دو دسته تقسیم کرد .

در دسته اول خوابگاه های مربوط به دانشگاه قرار دارند که متناسب با سطح دانشجو امکاناتی را در اختیارشان قرار می دهند . دانشگاه های دولتی بابت هر ترم تحصیلی هزینه کمتری نسبت به خوابگاه های خصوصی دریافت می کنند که متناسب با زندگی خوابگاهی و امکاناتی ست که ارائه می دهند .

تمامی خوابگاه ها از اینترنت ، کمد لباسی ، میز تحریر و سیستم گرمایشی و سرمایشی برخوردار هستند . در تمامی خوابگاه ها معمولا نهایت ظرفیت اتاق ها به چهار نفر می رسد و شما اتاق هایی با جمعیت بیشتر به ندرت خواهید یافت . امکان وجود سرویس بهداشتی در اتاق ها وجود دارد اما آشپزخانه به صورت کلی در اختیار یک طبقه و یا چند اتاق به صورت مشترک وجود دارد .

دسته دوم خوابگاه های دانشجویی کشور چین خارج از دانشگاه قرار دارند . این خوابگاه ها که خصوصی هستند امکانات بیشتری داشته و هزینه بیشتری را نیز در مقابل از دانشجویان دریافت می کنند . دانشجویان ساکن در این خوابگاه ها در اتاق هایی با تعداد نفرات کمتر زندگی کرده و از امکاناتی مانند باشگاه و یا استخر بهره مند خواهد شد .

این گونه خوابگاه ها به صورت مستقل از دانشگاه اداره می شوند و شما باید به صورت جداگانه با آنها قرارداد ببندید . این گزینه برای افرادی که موفق به دریافت خوابگاه از سوی دانشگاه نمیشوند بسیار مناسب است و در مقایسه با اجاره منزل مستقل هرچند به صورت گروهی ارزانتر خواهد بود . البته برخی از خوابگاه ها اتاق جداگانه نیز در اختیار دانشجویان قرار می دهد که طبیعتا هزینه بیشتری دارد .

 

هزینه اقامت در خوابگاه های دانشجویی کشور چین

قیمت خوابگاه با توجه به هر دانشگاه متغیر است و برخی هزینه یک ترم تحصیلی و برخی دیگر هزینه یک سال را به طور یکجا دریافت می کنند . در بسیاری از خوابگاه تعداد نفرات در هر اتاق تعیین کننده میزان اجاره بها شما خواهد بود و هرچه تعداد بیشتر باشد هزینه شما پایین تر خواهد آمد .

هزینه و شرایط خوابگاه های دانشجویی کشور چین را می توان بر اساس قدیمی و جدید بودن نیز بررسی کرد . به عنوان مثال اگر یک خوابگاه نوساز و در مکان مناسبی قرار گرفته باشد اجاره بها بیشتری از شما دریافت می کند . اصولا هزینه خوابگاه های دولتی این کشور در حدود ۴۰۰ تا ۸۰۰ یوان و دانشگاه های خصوصی ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ یوان است . دقت داشته باشید که واحد پول این کشور یوان بوده و تمامی مخارج بر اساس آن محاسبه می شود .

 

اجاره منزل در چین

دانشجویانی که تمایل به زندگی در خوابگاه های دانشجویی کشور چین را ندارند و میخواهند به صورت جداگانه منزل اجاره کنند می توانند در هر شهر و منطقه ای که بخواهند خانه دلخواه خود را اجاره و یا حتی خریداری کنند . البته اجاره و یا خرید خانه در هر منطقه از این کشور متفاوت است و شهر پکن بالاترین میزان را دارد . توصیه می شود تا حد امکان اگر دانشگاه موردنظرتان به شما خوابگاه ارائه می دهد از دریافت آن غافل نشوید . زیرا هم در هزینه ها به صورت قابل توجهی صرفه جویی خواهید کرد و هم با سایر دانشجویان از کشورها و فرهنگ ها مختلف آشنا می شوید و به زندگی در این کشور زودتر خو خواهید گرفت

1 دیدگاه

دیدگاه ها بسته شده است.

ارسال پیام در واتس اپ