آب و هوا

آب و هوا

چین کشور فوق‌العاده بزرگی است، تقریبا هم اندازه آمریکا و قاره اروپا و بیشتر از هر کشور دیگری در دنیا تنوع آب و هوایی دارد. بنابراین قبل از این که به تور چین بروید توصیه می‌کنیم شرایط آب و هوایی آن منطقه از چین که قرار است به آنجا سفر کنید را بدانید. چین وسیع است و آب و هوا حتی در یک فصل، منطقه به منطقه در چین متفاوت است.

تفاوت‌های بزرگ آب و هوایی در چین

چین همه نوع منطقه جغرافیایی دارد: صحراهای Xinjiang در شمال شرق چین، علفزارهای مغولستان داخلی، زمین‌های کشاورزی و جنگل‌های مناطق کوهستانی چین، شالیزارهای پلکانی چین، جنگل‌های بارانی مناطق گرمسیری و سواحل همیشه آفتابی. در چین هم فلات‌های خیلی بلند تبت وجود دارند، هم جزایری با آب و هوای حاره‌ای. به غیر از آب و هوای متفاوت فصل‌ها، عرض جغرافیایی و ارتفاع از سطح دریا نیز بر دمای هوا در چین تاثیر بسزایی می‌گذارد. در چین دماهای خیلی پایین به اندازه منفی 40 درجه در شمال چین تا دماهای خیلی بالا به اندازه 40 درجه سانتیگراد در جنوب چین وجود دارد.

وضعیت آب و هوا در مهمترین شهرهای توریستی چین

پکن و شیان شهرهای خشکی هستند. این شهرهای بزرگ چین در تابستان گرم و در زمستان سرد هستند. شانگهای (همراه با شهرهای نزدیک به آن مانند هانگزو، سوژو و همچنین کوهستان زرد چین)، گویلین و هنگ کنگ همگی در بهار و تابستان باران‌های موسمی را تجربه می‌کنند، تابستان‌های گرمی دارند و زمستان‌های ملایم و معتدلی دارند. توریست‌های تور چین، زمستان به هاربین می‌روند تا در فستیوال یخ هاربین شرکت کنند و در دامنه‌های کوهستان‌های برفی هاربین اسکی کنند.

تبت آسمانی صاف دارد. اختلاف دما در روز و شب در تبت بسیار زیاد است، بنابراین بهتر است در زمستان منجمد کننده این منطقه از چین به تبت نروید. جاده ابریشم در شمال غرب چین نیز بهتر است در ماه‌های گرم سال بازدید شود، وقتی که منظره‌های صحراها و زمین‌های لم‌یزرع در بهترین حالت خود هستند. منطقه گرمسیری های‌نان چین منطقه‌ای آفتابی بوده و مکانی عالی برای گذراندن تعطیلات در هر زمانی از سال است. چنگدو شهری همیشه ابری است و تابستان‌هایی گرم و مه‌آلود و زمستان‌هایی دلگیر و سرد دارد. کون‌مینگ چین شهری همیشه بهاری است که در تمام طول سال آب و هوایی معتدل و خوشایند دارد. در مورد آب و هوای چین به طور کلی می‌توان گفت که هر چه بیشتر به سمت شمال و غرب چین بروید هوا سردتر و خشک‌تر می‌شود.

شمال و غرب چین

پکن (Beijing)، شیان (Xian)، لویانگ (Luoyang)، داتونگ (Datong)، هاربین (Harbin)

شمال چین آب و هوایی مشابه نبراسکا و کانزاس در آمریکا دارد، با باران و برف کمتر در طول زمستان. این منطقه از چین، تابستان‌هایی خشک و گرم دارد و زمستان‌ها در این نقطه از چین سرد است. زمستان دیر هنگام و بهار زودرس، مه و توفان‌های شن را سبب می‌شود. شمال شرقی چین (شن‌یانگ و هاربین) تابستان‌هایی کوتاه و گرم و زمستان‌هایی طولانی و خیلی سرد را تجربه می‌کنند.

Xinjiang، دون‌هوآنگ (Dunhuang) و تبت

منطقه خودمختار Xinjiang در شمال غرب چین (اورومچی، کاشغر)، آب و هوای بسیار سخت صحرایی دارد و اختلاف دمایی فوق‌العاده شدیدی را تجربه می‌کند. در تابستان‌ها روزها در این منطقه از چین می‌تواند فوق‌العاده داغ شود ولی در شب عموما هوا بسیار خنک می‌شود. به طور مشابه زمستان‌ها نیز در این منطقه از چین روزها هوا گرم است ولی شب‌ها دما افت شدیدی می‌کند. در تضادی جالب با صحراها، کوهستان‌های بهشتی چین (Tian Shan) با مراتع سرسبزشان در ارومچی قرار دارند.

تبت در قسمت غربی و مرکزی چین (لهاسا، شیگاتسه) نیز تغییرات دمایی فوق‌العاده زیادی را در طول روز تجربه می‌کند. تبت برای آسمان آبیش مشهور است و وقتی آفتاب در آسمان است، دما به 30 درجه سانتیگراد در تابستان‌ها و به 20 درجه سانتیگراد در زمستان‌ها می‌رسد. شب‌ها یا وقتی که باران یا برف می‌بارد، دما به سرعت افت می‌کند. میزان بارش در زمستان خیلی کم است و بارش‌های تابستانی در این منطقه از چین معمول‌تر است. این بارش‌ها معمولا شب‌ها اتفاق می‌افتند.

جنوب شرق و جنوب مرکزی چین

شانگهای (Shanghai)، هانگزو (Hangzhou)، سوژو (Suzhou)، هوآنگ‌شان (Huangshan)، گویلین (Guilin)، گوانگجو (Guangzhou)

در خط ساحلی جنوب شرق چین (شانگهای تا گوانگجو)، توفان‌های زمستانی زیادی اتفاق نمی‌افتند. بارش باران در این مناطق چین در ماه‌های توفانی و موسمی تمرکز پیدا کرده و از اواخر بهار و در طول تابستان ادامه داشته و باعث می‌شود پاییزها و زمستان‌های این منطقه از چین تقریبا خشک و آرام باشد. تابستان‌ها در این نقطه از چین گرم و مرطوب است. زمستان‌ها کوتاه، خنک و برخی اوقات همراه با نم نم باران است.

چنگدو (Chengdu)، چونگ کینگ (Chongqing)، کونمینگ (Kunming)، لیجیانگ (Lijiang)، گویژو (Guizhou)

به سمت غرب، در نیمه جنوبی چین، باران کمتری وجود دارد، به جز در کوهستان‌ها. بنابراین در حالی که چنگدو (Chengdu)، چونگ کینگ (Chongqing) و کونمینگ (Kunming)، بارش‌های موسمی را حس می‌کنند ولی تاثیر کمتری از آن می‌گیرند.

توفان‌ها و موسم بارندگی چین

باران‌های تابستانی فاکتوری است که ممکن است تور چین شما در نیمه جنوبی چین را تحت تاثیر قرار دهد. کشتی‌های کروز ممکن است کار خود را متوقف کنند، اگر رودخانه‌های لی یا یانگتسه دچار سیل‌زدگی شوند. پروازها ممکن است به خاطر توفان‌ها تاخیر داشته باشند و هر فعالیتی که در مدت تور چین قرار است در محیطهای بیرونی انجام دهید احتمالا در زیر بارش سنگین باران کمتر لذت بخش خواهد بود. شدت باران‌های موسمی هر چه به سمت جنوب شرق چین بروید بیشتر می‌شود. هنگ کنگ بیشترین بارش باران را دارد. در شیان و به سمت شمال چین، باران‌های تابستانی خیلی کم هستند. توفان‌ها در نیمه‌های تابستان تا اوایل زمستان (معمولا از جولای تا نوامبر) و به طور خاص سواحل شرقی و جنوبی چین (شانگهای تا هنگ کنگ) را تحت تاثیر قرار می‌دهند. پروازها در این زمان در چین تحت تاثیر توفان‌ها قرار می‌گیرند و شما باید قبل از سفر به این نقاط چین، پیش‌بینی‌های آب و هوا را در نظر داشته باشید. اگر زمانی در تور چین بودید و در منطقه توفانی قرار گرفتید، می‌توانید در روزهایی که آب و هوا بد است، جاذبه‌های گردشگری که در محیط‌های بیرونی نیستند را بازدید کنید. توصیه می‌کنیم در زمان توفان‌ها در چین به مناطق دور افتاده و دور از شهر نروید.

مناطق نزدیک رودخانه‌ها در چین ممکن است در فصل‌های بارانی سال در معرض سیل قرار بگیرند و این موضوع ممکن است فعالیت‌های توریستی در کنار رودخانه‌ها را تحت شعاع قرار دهد. رانش زمین در چین بیشتر در مناطق کوهستانی جنوب غرب چین اتفاق می‌افتد. از آوریل تا سپتامبر و در استان‌های یون‌نان، سیچوان و گوی‌ژو و تبت همراه با مناطق کوهستانی گویلین امکان رانش زمین وجود دارد. این مسئله ممکن است خدمات و دسترسی به مقصدهای توریستی در این مناطق چین را غیر ممکن کند.

آلودگی هوا و هوای مه آلود چین

بدترین شهرهای چین برای آلودگی هوا تیانجین (بدترین)، چونگ کینگ (در مقام بعدی)، شیان، لویانگ، داتونگ، پکن، ژنگژو، لانژو و اورومچی هستند که بیشتر در شمال چین قرار دارند. هوای آلوده و مه آلود ممکن است در هر ماهی از سال اتفاق بیافتد، ولی خطرناکترین ماههای سال، ماه‌های اکتبر تا ژانویه هستند.

چگونه با آلودگی هوای چین مقابله کنیم

اگر هوا مه آلود شود، می‌توانید یک ماسک 95 نانومتری را با قیمت 18 یوان بخرید. اگر مشکلات تنفسی دارید و احساس می‍‌کنید که باید پکن را از لیست تور چین خود حذف کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم شهرهای هنگ کنگ و شانگهای یا شهرهای کوچکتر چین را در تور چین خود بازدید کنید.

مناطق توریستی چین با آلودگی هوای کمتر

در شهرهای جنوبی چین مانند شانگهای، هانگزو، چنگدو، گویلین و گوانگجو کیفیت هوا بسیار بهتر از شمال چین است. اما انتظار نداشته باشید که آسمان به اندازه شهرهای غرب چین صاف باشد. مناطق دور افتاده جنوب غرب چین، غرب چین و جزیره های‌نان چین، در حال حاضر هیچ گونه آلودگی هوا ندارند. مناطقی که اقلیت‌های قومی چین در آنجا زندگی می‌کنند، مانند استان یون‌نان (کونمینگ، دالی، لیجیانگ)، تبت و استان گویژو (Kaili) نیز هوایی تمیز دارند.

توفان‌های شن در چین

شهرهای شمالی چین مانند پکن و تیانجین ممکن است در اوایل مارس یا آوریل تحت تاثیر توفان‌های شن قرار بگیرند، ولی این مسئله آنچنان معمول نیست.\

زمین لرزه در چین

استان سیچوان چین دو زمین‌لرزه بزرگ را در سال‌های اخیر تجربه کرده است. زمین لرزه سال 2013 موجب اختلال در مناطق توریستی اطراف پایگاه تحقیقات پاندا و شهر Leshan در این استان چین شد، ولی هیچ توریستی آسیب ندید. آخرین زمین‌لرزه‌های چین در مناطق دور افتاده و کوهستانی غرب چین اتفاق افتاده و تاثیری بر صنعت توریسم چین نداشته‌اند.

تقسیم بندی مناطق از نظر دمای کشور چین عبارتند از :

منطقه گرمسیری : استان خنان، جنوب تایوان، گوانگدونگ و استان یوننان (نماینده شهرستانها: هایکو، سانا)

مناطق نیمه گرمسیری : جنوب ایزوترم رودخانه چینگلینگ کوه هواهی (Huaihe)، شرق کوه های چینگهای و فلات تبت (مثال: شهرهای شانگهای، گوانگجو ، هنگ کنگ، ماکائو، گولین، هانگزوا، سوجو، کونمینگ، دالی، لیجیانگ، چنگدو)

منطقه گرم و مرطوب : منطقه میانی و پایین رودخانه زرد، شاندونگ ، شانشی و استان هبی (مثال: شهرهای جینان ، شی ان، تایوان ، لویانگ، چینگدوا، جنگجو)

منطقه مرطوب و معتدل : جیلین، شمال سین کیانگ، و بسیاری از هیلونگجیانگ، لیائونینگ و مغولستان داخلی (مثال: شهرهای پکن، شنیانگ، دالیان، ارومچی، هوهوت، دونگهانگ، لانژو)

منطقه سرد و مرطوب : شمال بخش استان هیلونگجیانگ و مغولستان داخلی (مثال: شهر هاربین)

آب و هوای فلات : آب و هوای فلات تبت (مثال: شهر لهاسا)

ارسال پیام در واتس اپ